The political nature of human action in Shakespeare's early history plays
Main Article Content
Abstract
It deals, first, with the ethical-political thought of the Elizabethan period and with the contrast between the Tudor precepts and the political thought of Niccolò Machiavelli. Next, a synthetic examination of Shakespeare's first history plays is carried out, seeking to understand how the author approaches the political sphere at the beginning of his career. It is concluded that Shakespeare's characters transit over border territory — the sociopolitical frameworks that denote the struggle for power and reveal social pressures, privileges, prejudices and class interests, is a sample of the conflict between medieval ideas and an emerging impulse to a new set of ideas that can support a new way of seeing the world; that Shakespeare's characters do not occupy fixed positions in the chain of beings and, in some cases, act against this order; and that Shakespeare always seems to keep a certain distance from a strict hierarchical precept and unconditional obedience to anyone.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright Notice
The author of the article or book reviews submitted and approved for publication authorizes the editors to reproduce it and publish it in the journal O que nos faz pensar, with the terms “reproduction” and “publication” being understood in accordance with the definitions of the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International license. The article or book reviews may be accessed both via the World Wide Web – Internet (WWW – Internet), and in printed form, its being permitted, free of charge, to consult and reproduce the text for the personal use of whoever consults it. This authorization of publication has no time limit, with the editors of the journal O que nos faz pensar being responsible for maintaining the identification of the author of the article.
References
CHAIA, Miguel. A natureza da política em Shakespeare e Maquiavel. Estudos Avança dos, v. 9, n. 23, 1995. Disponível em: www.revistas.usp.br/eav/issue/view/685. Acesso em: 20 mai. 2020.
CINTRA, Rodrigo Augusto Suzuki Dias. Uma dimensão trágica do poder e da justiça: Shakespeare e Maquiavel. 2012. Tese (Doutorado em Filosofia e Teoria Geral do Direito) – Faculdade de Direito, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012. Disponível em: doi.org/10.11606/T.2.2012.tde-29082013-132014. Acesso em: 16 jun. 2020.
CLOSEL, Régis Augustus Bars. Diálogos Miméticos entre Sêneca e Shakespeare: As Troianas e Ricardo III. Dissertação (mestrado) – Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem.Campinas, 2011.
GHIRARDI, José Garcez. O mundo fora de prumo: transformação social e teoria política em Shakespeare. São Paulo: Almedina, 2011.
HELIODORA, Barbara. Falando de Shakespeare. São Paulo: Perspectiva, 1997.
HELIODORA, Barbara. Reflexões Shakespearianas. Rio de Janeiro: Lacerda, 2004.
HELIODORA, Barbara. O homem político em Shakespeare. Rio de Janeiro: Agir, 2005.
HELIODORA, Barbara. Por que ler Shakespeare. São Paulo: Globo, 2008.
HELIODORA, Barbara. Shakespeare: o que as peças contam. Rio de Janeiro: Edições de Janeiro, 2014.
HELLER, Agnes. O homem do Renascimento. Trad. Conceição Jardim e Eduardo Nogueira. Lisboa: Presença, 1982.
KOTT, Jan. Shakespeare nosso contemporâneo. Trad. Paulo Neves. São Paulo: Cosac & Naify, 2003.
MAQUIAVEL, Nicolau. O Príncipe. Trad. Maria Julia Goldwasser. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
NEVES, José Roberto de Castro. Medida por medida: o Direito em Shakespeare. 6. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2019.
ROCHA, Roberto Ferreira da. O jogo político na era dos Tudors: absolutismo e reforma. CAMARGO, Liana de Leão; SANTOS, Marlene Soares dos (Orgs.). Shakespeare, sua época e sua obra. Curitiba: Beatrice, 2008.
SALATINI, Rafael; DEL ROIO, Marcos (Orgs.). Reflexões sobre Maquiavel. Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2014.
SHAKESPEARE, William. William Shakespeare: the complete works. Great Britain: Collins, London and Glasgow, 1951.
SHAKESPEARE, William. William Shakespeare: teatro completo. Vol. 1: Tragédias e comédias sombrias. Trad. Bárbara Heliodora. São Paulo: Nova Aguilar, 2016.
SHAKESPEARE, William. William Shakespeare: teatro completo. Vol. 2: Comédias e romances. Trad. Bárbara Heliodora. São Paulo: Nova Aguilar, 2016.
SHAKESPEARE, William. William Shakespeare: teatro completo. Vol. 3: Peças Históricas. Trad. Bárbara Heliodora. São Paulo: Nova Aguilar, 2016.
SÜSSEKIND, Pedro. A filosofia em Hamlet. O que nos faz pensar, v. 23 n. 35, 2014. Disponível em: www.oquenosfazpensar.fil.puc-rio.br/index.php/oqnfp/issue/view/41. Acesso em: 20/05/2020
YOSHINO, Kenji. Mil vezes mais justo: o que as peças de Shakespeare nos ensinam sobre a justiça. Trad. Fernando dos Santos. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2014.
TILLYARD, E. M. W. The Elizabethan World Picture. London: Chatto & Windus, 1943.