Time-image rupture: cinema and the genesis of the thought in Deleuze

Main Article Content

Eduardo Brandão Pinto

Abstract

In the books Cinema 1 (1983) and Cinema 2 (1985), Gilles Deleuze described not one, but two disruptions of the sensorimotor system. In the chapter 7, of the second book, the author undertakes a retreta towards the genesis of thought in philosophy and cinema: what, in the images, forces cinema to think? The first rupture, concerning the movement-image, had already been conceived in Difference and Repetition (1968), as the shock that interrupts the extension of recognitions to give way to a non-representative thought. The second rupture, to which this article is primarily dedicated, concerns the breaking of the connection between man and the world, something that will force Deleuze to produce a philosophy of the unthinkable and impotence.

Article Details

Section
Other Themes
Author Biography

Eduardo Brandão Pinto, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Substitute professor at UFRJ's School of Communication. PhD in Communication and Culture from UFRJ (under a FAPERJ Note 10 Doctorate grant), with a sandwich period at the Université Paris VIII - Saint Denis (under a CAPES/PrInt grant). Master's degree in Performing Arts from UFRJ (CAPES grant). BA in Cinema and Audiovisual from UFF. Teacher and audiovisual director.

References

ARTAUD, A. “À propôs du cinema.” In: ARTAUD, A. Ouvres Complètes. Tome III. Paris: Gallimard, 1978.

BAZIN, A. “Une grande ouvre: Umberto D.” In: BAZIN, A. Qu’Est-ce que le Cinéma? Paris: Cerf, 2011.

BERGSON, H. Matière et Memoire. Essai sur la relation du corps à l’espirit. Paris: PUF, 2013.

DELEUZE, G. Cinéma 1 – L’image-mouvement. Paris: Minuit, 1983.

DELEUZE, G. Cinema 2 – A imagem-tempo. Tradução de Eloísa Araújo Ribeiro. São Paulo: Ed. 34, 2018.

DELEUZE, G. Cinéma 2 – L’image-temps. Paris: Minuit, 1985.

DELEUZE, G. “Cinéma / Pensée – 1984-1985”, aula 67, 30/10/1984. Transcrição disponível em www2.univ-paris8.fr/deleuze/article.php3?id_article=3 Acesso em 03/01/2024.

DELEUZE, G. “Cinéma / Pensée – 1984-1985”, aula 68, 06/11/1984. Transcrição disponível em www2.univ-paris8.fr/deleuze/article.php3?id_article=365 Acesso em 03/01/2024.

DELEUZE, G. “Cinéma / Pensée – 1984-1985”, aula 69, 13/11/1984. Transcrição disponível em www2.univ-paris8.fr/deleuze/article.php3?id_article=370 Acesso em 03/01/2024.

DELEUZE, G. “Cinéma / Pensée – 1984-1985”, aula 70, 20/11/1984. Transcrição disponível em www2.univ-paris8.fr/deleuze/article.php3?id_article=196 Acesso em 03/01/2024.

DELEUZE, G. “Cinéma / Pensée – 1984-1985”, aula 72, 11/12/1984. Transcrição disponível em www2.univ-paris8.fr/deleuze/article.php3?id_article=281 Acesso em 03/01/2024.

DELEUZE, G. Diferença e Repetição. Tradução de Luiz Orlandi e Roberto Machado. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2020.

DELEUZE, G. La Philosophie Critique de Kant. Paris: PUF, 2004.

GUALANDI, A. Deleuze. Paris: Les Belles Lettres, 1998.

LAPOUJADE, D. Deleuze, os movimentos aberrantes. São Paulo: n-1, 2015.

MARRATI, P. Gilles Deleuze. Cinéma et philosophie. Paris: PUF, 2003.

SCHEFER, J. L. L’Homme Ordinaire du Cinéma. Paris: Cahiers du Cinéma: Gallimard, 1980.

PINTO, E. B. A ruptura na imagem-movimento: releitura do sensório-motor em Cinema 1. Artefilosofia, v. 18, n. 33, p. 1-32, 2023.

VIÉRTOV, Dziga. Cine-Olho. Manifestos, projetos e outros escritos. São Paulo: Ed. 34, 2022.

ZABUNYAN, D. “Deleuze, tristesse de l’image-temps?”. Conferência no Institute National de l’Audiovisuel, 09/01/2008. Transcrição disponível em www.academia.edu/7663400/Deleuze_-_Tristesse_de_limage-temps Acesso em 03/01/2024.